ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
a javítási, karbantartási és átvizsgálási szolgáltatási tevékenységre
– Hatályos 2024-05-01 napjától –
A jelen Általános Szerződési Feltételek (a továbbiakban: ÁSZF) a vállalkozó és a
megrendelő jogait és kötelezettségeit tartalmazzák a vállalkozó által nyújtott átvizsgálási
és javítási szolgáltatásokkal kapcsolatosan és elválaszthatatlan részét képezi az egyedi
írásbeli megrendelésnek.
A vállalkozó neve: Szerbák Tamás Csongor E.V
A vállalkozó székhelye:1035 Budapest, Szentendrei út 24.
Adószám: 46349307-2-41
A javítási szolgáltatás telephelye: 1222 Budapest, Ménesi utca 2.
A vállalkozó elérhetősége:
Telefonszám, szerviz munkafelvétel: +3630 382 8542
H-P:08.30 órától 17.30 óráig
E-mail cím: balanceautoszerviz@gmail.com
A megrendelő: Az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely a vállalkozó által
nyújtott átvizsgálási és javítási-karbantartási szolgáltatást megrendeli.
Felügyeleti szervek:
Budapest Főváros XXII. Kerületi Polgármesteri Hivatal
1221 Budapest, Városház tér 11.
Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Osztály
1117 Budapest, Prielle Kornélia utca 4/B.
Budapest Főváros Kormányhivatala
Közlekedési Főosztály
1138 Budapest, Váci út 188.
I. Szolgáltatások
- Gépjármű-javítás:
a) napi vizsgálat, időszakos műszaki szemle
b) garanciális hibaelhárítás
c) gépjármű futójavítás
d) gépjárművek, fődarabok, részegységek diagnosztikája, beszabályozása
e) gépjárművek, fődarabok, részegységek javítása, felújítása
f) kenő- és segédanyagok szintellenőrzése, utántöltése, cseréje - g) turbó javítás, felújítás
h) motordiagnosztika
i) karosszéria javítás
- Gépjármű -villamossági javítás – közvetített szolgáltatás igénybevétele útján
a) gépjárművek elektromos hibáinak futójavítása
b) elektromos részegységek műszerek diagnosztikája, beszabályozása
c) elektromos részegységek javítása
d) elektromos jellegű átalakítás. - Egyéb szolgáltatások
a) gépjárművek felkészítése műszaki vizsgára
b) gépjárművek eredetiség vizsgálatának ügyintézése
c) gépjárművek vásárlás előtti átvizsgálása
d) HHO motortisztítás
e) klíma tisztítás, ózonos klíma fertőtlenítés
II. Vállalkozási feltételek
- Szerbák Tamás Csongor E.V. (a továbbiakban: „vállalkozó” vagy „Balance
Autószerviz”) mint márkafüggetlen javító vállalja a gépjárművek javítását,
karbantartását a jogszabályi előírásoknak megfelelően, amely tevékenységek
elvégzésére megfelelő képesítéssel rendelkezik. A fenti munkálatok elvégzésének
technológiáját és díjszabását a vonatkozó jogszabályok iránymutatásainak megfelelően
alakítja ki. - A jótállás és szavatosság keretében elvállalt gépjárművek kötelező átvizsgálási és
javítási munkáira vonatkozó feltételeket, a gépjárművet értékesítő szervezet által
kibocsátott jótállási füzetben leírtak tartalmazzák. - Amennyiben a megrendelés javító-karbantartó szolgáltatás esetén az adott
járműtípusra vonatkozó karbantartási, javítási technológiától vagy a KRESZ
előírásaitól eltér, illetve előzetes és időszakos -fenntartói vizsgálat szolgáltatás során a
jogszabályi előírásoknak nem felel meg, akkor a vállalkozó a munka elvégzését
megtagadhatja.
III. Jármű átvétele és átvizsgálása, javítási folyamat
- Amennyiben a Balance Autószerviz rendelkezik a kért szolgáltatás elvégzéséhez
szükséges feltételekkel, akkor a javító-karbantartó szolgáltatás esetén a gépjárművet a
műszaki szakemberével megvizsgáltatja, aki a hiba felvételezés után meghatározza és
a Megrendelőlapon (a továbbiakban: munkalap) feltünteti az elvégzendő szolgáltatást.
A gépjármű átvizsgálása nélkül, kizárólag a megrendelő által szolgáltatott előzetes
információk alapján készített tájékoztató jellegű árajánlat esetében a vállalkozó az
ajánlat tartalmáért, annak a tényleges hibával való összefüggéséért felelősséget nem
vállal. A vállalkozó részéről eljáró személy (munkafelvevő) ellenőrzi a természetes
személy megrendelő vagy a jogi személy megrendelő képviseletében eljáró
természetes személy személyazonosságát a személyes okmányai alapján. A vállalkozó a gépjármű okmányait átadó és a megrendelést aláíró természetes személyt külön
meghatalmazás nélkül is a tulajdonos vagy üzembentartó meghatalmazottjának tekinti.
A munkalap a gépjármű átvételének elismervényeként is szolgál, így a vállalkozó
jogosult a gépjárművet és a munkalap bemutatása A megrendelt munka elkészültét
követően a megrendelő a munkalap bemutatásával igazolja a jármű átvételének
jogosságát a vállalkozónál.
- A vállalkozó a megrendelő kérésére az előre láthatóan szükséges javítási,
karbantartási, szerelési munkákról, állapotfelmérést és részletes árajánlatot készít,
amelynek díja: 1 óra munkadíj + áfa + a diagnosztikának az ára. Ez tartalmazza a
hibafeltárással kapcsolatos esetleges részleges megbontást és a műszeres vizsgálat
költségeit is. Ha az ilyen módon elkészített részletes árajánlat után a megrendelő a
szükséges munkák elvégzését mégsem kéri, úgy a gépjárművön megbontott egységek
visszaszerelése, illetve a gépjármű üzemképes állapotba hozása a vállalkozónak nem
képezi a feladatát. Ez esetben a megbontott gépjármű elszállításáról a megrendelő
köteles gondoskodni. Amennyiben a megrendelő külön megrendeli a vállalkozótól az
eredeti állapotú üzemképesség helyreállítását, akkor azt a vállalkozó felelősség
vállalása nélkül, szükségjavítási jelleggel, díjazás ellenében abban az esetben végzi el,
ha a hibafeltárás során közlekedésbiztonsági hiányosság nem volt észlelhető. - Az árajánlat érvényességi ideje 5 (öt) munkanap, azzal, hogy ha a megrendelő a
gépjárművet tovább üzemelteti, megszűnik az ajánlat érvényessége, ha a gépjárműben
a felvételi állapothoz képest bármely változás következik be (pl. újabb meghibásodás,
közlekedési baleset okozta sérülés stb.). - A vállalkozó részéről eljáró személy (munkafelvevő) írásban, személyes átadással
vagy a megrendelő előzetesen egyeztetett e-mail címére megküldve közli a
megrendelővel a kért munkák elvégzésének a munka elvállalásakor várható
legmagasabb – tájékoztatásul szolgáló – vállalási díját és a szolgáltatás elvégzésének
várható határidejét, valamint rögzíti a kilométeróra állását. A vállalkozó a gépjármű
átvételekor a gépjárműről legalább 4 db fényképet készít, amelyen a kilométeróra állás
és – amennyiben lehetséges, járó motorral – a műszercsoport egység is szerepel. - Az ajánlat elfogadásával létrejön a szerződés. A gépjárművön kizárólag azok a
javítások kerülnek elvégzésre, melyek szerepelnek az elfogadott ajánlatban. A
szerződéstől való eltérés csak a megrendelő írásbeli, e-mailen, SMS vagy Messenger
üzenetben megadott beleegyezésével lehetséges. - A megrendelő tudomásul veszi, hogy vállalkozó a szolgáltatás részeként jogosult
bejáratást vagy próbautat végezni a gépjárművel, azzal, hogy a vállalkozó nem vállal
felelősséget a próbaút során a gépjárműben bármely okból keletkezett esetleges
károkért. - A vállalkozó jogosult és köteles megtagadni a gépjármű javítását vagy a már
megkezdett javítás esetében a javítás folytatását, amikor az üzembiztonsággal vagy a
KRESZ előírásainak való megfelelőséggel kapcsolatban bármilyen kétsége merül fel.
Amennyiben a javítás során olyan körülmény merül fel, amely miatt a gépjármű a
közlekedésben való részvételre alkalmatlan, vállalkozó ezen körülményről tájékoztatja
a megrendelőt. - A Balance Autószerviz nem vállal felelősséget a gépjárművekben hagyott tárgyakért,
eszközökért, valamint fenntartja a jogot, hogy a gépjárművet részletesen átvizsgálja.
Amennyiben a gépjármű bármely része (pl. kesztyűtartó, csomagtartó) el van zárva,
akkor a vállalkozó a javítást megtagadhatja. Figyelemmel arra, hogy a gépjárműben
hagyott tárgyak akadályozhatják a javítási folyamatot, ezért vállalkozó felhívja a
megrendelőket azok eltávolítására. - A megrendelő javítási és karbantartási szolgáltatás megrendelése esetén köteles a
vállalkozó részére átadni a gépjárművel együtt annak forgalmi engedélyét és a
gépjármű kulcsait, valamint a szervizfüzetet. Műszaki vizsgáztatás ügyintézése
céljából történő átadás esetén a felsoroltakon túl a díjjal fedezett kötelező –
felelősségbiztosításról szóló igazolószelvény, valamint a szükséges meghatalmazás
átadása is szükséges. Forgalmi engedély hiányában a vállalkozó a gépjármű átvételét
megtagadja. Amennyiben a szolgáltatás teljesítése nem indokolja a forgalmi engedély
szervizben tartását, a vállalkozó jogosult a forgalmi engedélyt a munkafelvételt
követően visszaadni a megrendelő részére. - Ha az elvégzendő munka előreláthatóan befolyásolja a gépjármű további
használhatóságát, teljesítőképességét vagy használatának módját, a vállalkozó erről
tájékoztatni köteles a megrendelőt. - Műszaki vizsgára történő felkészítés során a Közlekedési Hatóság utasításait kell
alkalmazni. - A vállalkozó az előírt jogszabályoknak és nemzetközi minőségbiztosítási feltételeknek
való megfelelés érdekében kizárólag saját maga által beszerzett alkatrészeket szerel
be, illetve a saját szerződött partnereivel dolgozik együtt a javítás során. A Balance
Autószerviz nem vállalja a megrendelő által hozott, gyári, utángyártott alkatrészek
beszerelését és kenőanyagok felhasználását, még abban az esetben sem, ha azok az
adott járműtípushoz illeszkednek, bontatlanok, újak és sérülésmentesek. Vállalkozó
nem vállalja a megrendelő által hozott bontott alkatrészek beszerelését sem. - Amennyiben a javítás során a megrendelt javítással összefüggésben új körülmény
merül fel, azonban a vállalkozó az előzetesen egyeztetett költségkereteken belül azt
kezelni tudja, akkor jogosult a munkáról saját hatáskörben dönteni. Ha a javítás során
feltárt új hiba vagy körülmény nincs összefüggésben a korábban megrendelt javítással,
vagy annak kijavításával a szolgáltatás várható legmagasabb díjaként meghatározott
összeg emelkedne, akkor a vállalkozó köteles tájékoztatni a megrendelőt a feltárt
hibáról, körülményről és az ezzel kapcsolatos munka díjáról és a vállalási határidőről. - A közlekedésbiztonsági szempontból szükséges javítás meg nem rendelése esetén a
hibás gépjármű megrendelőnek történő átadásakor a vállalkozó köteles írásban
közölni, hogy a gépjármű a közúti forgalomban nem vehet részt, és ennek
tudomásulvételét a megrendelő aláírásával köteles igazolni. A hibás gépjármű
elszállításáról a megrendelő köteles gondoskodni, a vállalkozó ebben segítséget
nyújthat. - Amennyiben a megrendelt munka elvégzését előre nem látható ok akadályozza
(például alkatrész-szállítási késedelem stb.), azt vállalkozó a megrendelővel az ok
felmerülésekor haladéktalanul köteles közölni. - A szolgáltatás teljesítése közben okozott károkért (pl. karosszériasérülés, egyéb
alkatrész-rongálódás) a Balance Autószerviz felelősséggel tartozik. A kártérítési
igényt a megrendelő írásban köteles bejelenteni, vagy közös jegyzőkönyv felvételét
kezdeményezni a munkafelvevőnél.
IV. A gépjármű átadása
- A vállalkozó a gépjármű javításának befejezéséről értesíti a megrendelőt. A
megrendelő vagy meghatalmazottja a munkalap bemutatásával jogosult a gépjárművet
átvenni. - Amennyiben a megrendelő az 1. pont szerinti készre jelentéstől számított 3 naptári
napon belül nem veszi át a gépjárművet, a Balance Autószerviz tárolási díj
felszámítására jogosult, melynek összege megkezdett naponként 3.000 Ft + ÁFA.
Amennyiben a megrendelő vagy meghatalmazottja az e-mailben megküldött készre
jelentés ellenére a gépjárműt 2 (kettő) hónapon belül nem veszi át, a vállalkozó a
javítási és tárolási díj érvényesítése érdekében jogi eljárást jogosult kezdeményezni. - A vállalkozó az elvégzett munkáról és a beépített anyagokról köteles tételes számlát
kiállítani a megrendelőnek, amely tartalmazza a beépített alkatrészek listáját, valamint
az elvégzett munkák megnevezését, továbbá az egyéb, jogszabály által meghatározott
tartalmi elemeket. - A számla kiállítása során a Balance Autószerviz telephelyén kifüggesztett aktuális
árlista, valamint a megrendelés irányadó. Olyan munkák esetében, amelyek az
árjegyzékben, illetve a megrendelésben nem szerepel, a vállalkozó által
meghatározott, műszakilag indokolt ráfordítási időnek megfelelő javítási óradíjat
köteles a megrendelő megfizetni. A javítás során felhasznált anyagok, alkatrészek a
Balance Autószerviz által az anyag felhasználásának/alkatrész beépítésének napján
érvényes, Balance Autószerviz által kínált kiskereskedelmi ár alapján kerülnek a
megrendelő felé kiszámlázásra. - A javítás során kiszerelt/lecserélt fődarabok és alkatrészek – a jótállás és szavatosság
keretében végzett javítás, illetve az ún. gyári felújított (cseredarab leadását igénylő)
alkatrészek beépítése kivételével –a megrendelő tulajdonát képezik, azokat a
vállalkozó a megrendelő kifejezett kérése esetén a gépjármű csomagtartójában helyezi
el, kivéve, ha a javítás folyamata miatt annak visszatartása indokolt (pl. biztosítási
ügyintézés miatt). A gépjármű átadásakor a megrendelő által el nem vitt kiszerelt
alkatrészeket a vállalkozó nem köteles tárolni, hulladékként történő kezelésről
gondoskodik. - Minden beszerelt alkatrész a számla teljes kifizetéséig a vállalkozó tulajdonában
marad. A megrendelő a vállalkozó tevékenységét, vagy a felhasznált anyagokat – a
veszélyes üzemre és a munkavédelemre vonatkozó szabályok betartása mellett –
bármikor ellenőrizheti. - A gépjármű és az okmányok átadása a megrendelő részére a számla kiegyenlítése után
történik meg. A számla teljes kiegyenlítéséig a Ptk. 6:246.§ alapján a vállalkozónak a
megrendelés tárgyát képező gépjárművön törvényes zálogjoga áll fenn, így jogosult a
gépjármű visszatartására.
V. Panaszkezelés
- A Balance Autószerviz a panaszkezelés során a vonatkozó jogszabályok szerint jár el,
amennyiben azt a jogszabályban meghatározott fogyasztó teszi. A panaszt írásban,
elektronikus vagy postai úton kell eljuttatni a vállalkozó részére. A beérkezett
panaszokra a vállalkozó a vonatkozó jogszabályi feltételek megfelelően, de legkésőbb
30 napon belül írásban válaszol. A minőségi kifogás bejelentésekor a megrendelő
köteles egyidejűleg a javítási számlát is bemutatni. A vállalkozó a bejelentett
panaszokat szakszerűen, a tőle elvárható szakmaisággal vizsgálja ki. - A téves hiba megállapítás alapján szükségtelenül elvégzett munka ellenértékének a
kifizetését a megrendelő a gépjármű átvételekor megtagadhatja.
- A megrendelő a javítási számla egy példányával a jogszabály szerinti jótállási időn
belül követelheti:
o a hibásan vagy hiányosan elvégzett munka kijavítását,
o a kifizetett díj arányos csökkentését, illetve visszafizetését,
o az elvégzett munkával összefüggésben keletkezett hiba díjmentes kijavítását. - A hibás teljesítés miatt meghibásodott gépjármű beszállításáról a vállalkozó
telephelyére a megrendelőnek kell gondoskodnia. A vállalkozó jótállási
kötelezettségének a saját telephelyén tesz eleget. A szállítás költségeit – számla
alapján – a vállalkozó viseli, ha a hibás teljesítés megállapítható. - A vállalkozó a megrendelő minőségi kifogását lehetőleg azonnal, de legkésőbb 30
napon belül köteles megvizsgálni, és ha az megalapozott, a jótállásra vonatkozó
rendelkezéseknek megfelelően köteles azt rendezni. Ha a vállalkozó a minőségi
kifogást nem ismeri el, köteles erről a megrendelőt írásban tájékoztatni. - Amennyiben a kifogás okát a vállalkozó a vállalt határidőn belül alkatrészhiány miatt
megszüntetni nem tudja, úgy arról a megrendelőt tájékoztatja. - A teljesítés akkor tekinthető hibásnak, ha a vállalkozó a munkafelvétel során feltárt
hibákat és a megrendelt javításokat bizonyítható módon nem, vagy rosszul végezte el,
de annak díját felszámította. - Nem tekinthető hibásnak a teljesítés, ha a vállalkozó a gépjármű megbontása során
olyan hibát észlel, amely a hibafelvételkor nem volt megállapítható, és a megrendelő
az utólagosan tudomására hozott hiba kijavítását a vállalkozónál nem rendelte meg. - Amennyiben a megrendelő vagy annak képviselője a vizsgálatkor jelen kíván lenni,
úgy ezt a Balance Autószerviz számára – a veszélyes üzemre és a munkavédelemre
vonatkozó szabályok betartása mellett – lehetővé teszi. - A vizsgálat eredményéről a Balance Autószerviz a megrendelővel közösen
jegyzőkönyvet vesz fel, amelyben mindkét fél közli az észrevételeit.
Véleménykülönbség esetén a jegyzőkönyv egy példányával a megrendelő fogyasztói
panasz esetén a fentiekben megjelölt felügyeleti szervekhez, vagy a javítással összefüggő lényeges műszaki kérdésre vonatkozó szakvélemény elkészítése érdekében
független igazságügyi szakértőhöz fordulhat.
- Amennyiben a vállalkozó panaszkezelésével nincs megelégedve, a Budapesti
Békéltető Testülethez fordulhat [Székhelye: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. em.
310., Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
VI. Felelősség, károk megtérítése - A Balance Autószerviz kártérítéssel tartozik a gépjárműben a telephely területén neki
felróhatóan okozott kárért. A vállalkozó nem tartozik felelősséggel abban az esetben,
amikor a vállalkozó részére történt átadást megelőzően a hiba vagy a karbantartás
elmaradásának ismeretében a gépjárművet tovább üzemeltették, majd a vállalkozó részére
történt átadást követően a gépjármű ennek folyományaként hibásodott meg.
A vállalkozó nem tartozik felelősséggel a gépjárműben vis maior, elemi csapás okozta
károkét. A károsult köteles eleget tenni a törvény által előírt kárenyhítési
kötelezettségének. - A kárigény megrendelő általi bejelentését a vállalkozó jelenlévő képviselője
jegyzőkönyvben rögzíti, amelyben részletesen rögzíti a károkozáshoz vezető ok-okozati
összefüggésben álló károkozói magatartást, a kármegelőzésre, kárenyhítésre és
kármegelőzésre vonatkozó károkozói és károsulti magatartást, valamint a vállalkozó
javaslatát a kártérítés módjára, illetve összegére.
A Balance Autószerviz az általa elvégzett javítási munkáért és a javítás során beépített
alkatrészekért az egyes javító- karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról
szóló 249/2004. (VIII. 27.) Kormányrendelet alapján az alábbi feltételek mellett jótállást
vállal:
- Ha a Polgári Törvénykönyv szerinti fogyasztó által megrendelt javító-karbantartó
szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja a
20.000 forintot meghaladja. A jótállásból eredő jogokat a szolgáltatás tárgyát képező
dolog (a továbbiakban: dolog) tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak
minősül. - A jótállás időtartama hat hónap. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A jótállási
határidő a szolgáltatás elvégzése után a dolognak a fogyasztó vagy megbízottja részére
való átadásával, vagy – ha az üzembe helyezést a vállalkozás végzi – az üzembe helyezés
napjával kezdődik. - A vállalkozás a szolgáltatás díjának átvételekor vagy a dolognak a fogyasztó vagy
megbízottja részére történő átadásakor jótállási jegyet köteles a fogyasztó rendelkezésére
bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy
tartalmának jól olvashatóságát.
A jótállási jegyen fel kell tüntetni:
a vállalkozás nevét és címét;
az elvégzett szolgáltatás megnevezését, a felhasznált alkatrészeket, anyagokat;
a szolgáltatás díját;
a fogyasztót a jótállás alapján megillető jogokat, azok érvényesíthetőségének feltételeit és
határidejét, valamint az arról szóló tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a vármegyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető
testület eljárását is kezdeményezheti; továbbá
a dolog fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, továbbá személygépkocsi és
motorkerékpár esetében a kilométeróra állását. A jótállási jegynek utalnia kell arra, hogy a
jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti.
- A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők. A jótállási jegy
szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás
érvényességét nem érinti. A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának
elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték
megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján
kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból
eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek. - A vállalkozás a fogyasztó jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben
rögzíti:
a fogyasztó nevét, címét, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt, az elvégzett
szolgáltatás megnevezését, díját,a dolog átadása vagy az üzembe helyezés időpontját, a
hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a jótállási igény rendezésének módját vagy
az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasítása esetén annak indokát,
továbbá az arról szóló tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a
vármegyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testület
eljárását is kezdeményezheti. Ha a jótállási igény rendezésének módja a fogyasztó
igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyv
másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. - Ha a vállalkozás a fogyasztó jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor
nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a
békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon
köteles értesíteni a fogyasztót. - A vállalkozás a kijavítás vagy a munka újbóli elvégzésének határidejét a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (4) bekezdésére figyelemmel
köteles megállapítani és a fogyasztót a vállalt határidőről a bejelentéskor tájékoztatni. - A vállalkozás a fogyasztó jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet az annak felvételétől
számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni. - A vállalkozás a dolgot kijavításra elismervény ellenében köteles átvenni. Az
elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a dolog azonosításához
szükséges adatokat, a dolog átvételének idejét és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a
kijavított dolgot átveheti. Amennyiben a hibás teljesítés folytán a kijavítandó dolog
elszállítása vagy visszaszállítása szükséges, erről a fogyasztó köteles gondoskodni. - Kijavítás iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen vagy ahhoz
csatoltan fel kell tüntetnie:
a) a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek vagy – helyben
történő kijavítás esetén – a kijavítás megkezdésének az időpontját, valamint gépjármű
esetében a kilométeróra állását,
b) a hiba okát és a kijavítás módját, továbbá
c) a dolog fogyasztó részére történő visszaadásának vagy – helyben történő kijavítás
esetén – a kijavítás befejezésének időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra
állását.
A szolgáltatás részben vagy egészben való újbóli teljesítése iránti igény teljesítésekor a
vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie az újbóli teljesítés tényét és időpontját.
A vállalkozó a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott új tartós
fogyasztási cikkekre jogszabály által meghatározott jótállással tartozik. A jótállás
időtartama az alábbiak szerint, sávosan eltérő és a beépített / felhasznált alkatrész bruttó
egységárára vonatkozik:
- 10 000 Ft-ot elérő, de 100 000 Ft-ot meg nem haladó eladási ár esetén: 1 év;
- 100 000 Ft-ot meghaladó, de 250 000 Ft-ot meg nem haladó eladási ár esetén: 2 év;
- 250 000 Ft eladási ár felett: 3 év.
Jótállás keretébe tartozó hiba esetén a fogyasztó elsősorban – választása szerint –
kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése
lehetetlen, vagy ha az a vállalkozónak a másik jótállási igény teljesítésével
összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás
hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a jótállási igény
teljesítésével a fogyasztónak okozott érdeksérelmet.
Ha a vállalkozó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének megfelelő
határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a
fogyasztónak a kijavításhoz vagy a kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt, a fogyasztó –
választása szerint – a vételár arányos leszállítását igényelheti, a hibát a vállalkozó
költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy elállhat a szerződéstől.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A fogyasztó a választott jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a
vállalkozónak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a vállalkozó adott okot, vagy az áttérés
egyébként indokolt volt.
Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon
belül érvényesít csereigényt, a vállalkozó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre,
hanem köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű
használatot akadályozza.
A kijavítást vagy kicserélést – a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható
rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve kell
elvégezni. A vállalkozónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést
legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a
tizenöt napot meghaladja, akkor a vállalkozó a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás
vagy a csere várható időtartamáról.
A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra
átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba
miatt rendeltetésszerűen nem használhatta. A kijavítás során a termékbe csak új alkatrész
kerülhet beépítésre. A jótállási idő a terméknek vagy a termék részének kicserélése
(kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) termékre (termékrészre), valamint a kijavítás
következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
A jótállási kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a vállalkozót terhelik.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a
vállalkozó részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó
eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozó köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül
kicserélni.
Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozó köteles a fogyasztó által
bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az
általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán –
feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást
követően ismét meghibásodik – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában –, valamint ha
a Ptk. 6:159. § (2) bekezdés b) pontja alapján a fogyasztó nem igényli a vételár arányos
leszállítását, és a fogyasztó nem kívánja a fogyasztási cikket a vállalkozó költségére
kijavítani vagy mással kijavíttatni, a vállalkozó köteles a fogyasztási cikket nyolc napon
belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozó köteles a
fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló
bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán
vagy nyugtán – feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozó felé történt közléstől
számított harmincadik napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában –
a vállalkozó köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét
követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a
vállalkozó köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének
megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján
kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási
határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére
visszatéríteni. Amennyiben a megrendelő nem minősül fogyasztónak, úgy a rá vonatkozó
jótállási idő bruttó 20 000 Ft-ot elérő egységár esetén: 1 év.
Nem érvényesíthető a jótállási igény, ha:
- a hiba a rendeltetésszerű elhasználódás következménye,
- rendeltetésszerű elhasználódás miatt a beszabályozás sikertelen.
Megszűnik a jótállási kötelezettség, ha: - a megrendelő a gépjárműre érvényes átvizsgálásokat, karbantartást egyáltalán nem,
vagy nem a megadott km vagy időintervallum határérték elérésekor végezteti el - a gépjárművön a javított részt a vállalkozón kívüli más személy megbontja, átalakítja,
javítja; - a gépjárművön a javított egység megsérül, megsemmisül (elemi csapás, közlekedési
baleset következtében történt sérülés) - a gépjárművet nem a gyártómű által adott kezelési utasításnak megfelelően, illetve
szakszerűtlenül üzemeltették; - a gépjárművet hibás kilométerszámlálóval üzemeltetik.
Szakszerűtlen kezelésnek minősül, ha:
o nem az előírt tüzelőanyagot, kenőanyagot használják;
o a gépjárművet nem megfelelő módon tárolják;
o a gépjárművet meghibásodás után tovább üzemeltetik;
o a gépjárművel versenyen vesznek részt;
o a gépjárművet oktatásra használják;
o a gépjárművet túlterhelik, vagy nem rendeltetésszerűen használják.
- Nem vonatkozik a jótállás az izzókra, valamint a különféle üvegalkatrészek, műanyag
burák törésére. - Ha a megrendelő szakszerűtlen munkát kíván elvégeztetni, a megrendelő kérésére a
vállalkozó szükséghelyzetben elvégezheti, ha a hiba nem a gépjármű üzembiztonságát
befolyásoló alkatrészeit érinti. Ebben az esetben közölni kell, hogy a végzett munkáért a
vállalkozó garanciát nem vállal, és az elvégzett munka hátrányosan befolyásolja a gépjármű további használhatóságát, teljesítőképességét vagy használatának módját,
időtartamát.
VIII. Záró rendelkezések
- A megrendelő és a vállalkozó megállapodnak abban, hogy folyamatosan
együttműködnek egymással. Jelen szerződésben nem rögzített feltételeket a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.), valamint az egyéb vonatkozó
jogszabályok, különösen a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes
szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza. - Megrendelő és vállalkozó a jelen ÁSZF alapján végzett javítási szolgáltatásokkal
kapcsolatos bármely jövőbeli jogvitájuk esetére hatáskörtől függően kikötik a Budai
Központi Kerületi Bíróság vagy a Budapest Környéki Törvényszék kizárólagos
illetékességét. - A vállalkozó jogosult az Általános Szerződési Feltételeket egyoldalúan módosítani. A
módosítást vállalkozó közzéteszi az általa üzemeltetett honlapon, a módosítást
megelőzően legalább 14 nappal.
Budapest, 2024.01.01.
